Sängliggandes...

Mmmm, har legat sen igår vid 13-tiden. Suger nåt grymt. Är en ganska rastlös typ som gillar när det händer saker omkring mig. Att då dessutom inte kunna äta som vanligt gör inte saken bättre.

Magen gör fortfarande ont, men bubblandet har lagt sig något. Började surfa runt på eftermiddagen idag ang bra tips på vad man ska äta och göra. Hittade då följande text på Sjukvårdsrådgivningens hemsida:

Campylobakter - vanlig magsjukebakterie

De bakterier som orsakar magsjuka hos flest personer i Sverige är campylobakter. Bakterierna är vanliga hos kyckling, men annat kött kan också innehålla smittan. Även hund, katt och vilda djur kan bära på bakterierna. Smittade djur har oftast inga besvär.

För det mesta överförs smitta via mat där bakterierna fått fäste. Dåligt tillagat kycklingkött är vanligaste smittkällan. Sallad kan förorenas genom att man använder samma skärbräda för rått kött och sallad. Även vatten kan föra smittan vidare. Smitta direkt från person till person är ovanligt.

Inkubationstiden är två till sju dagar. Sjukdomen kan variera mycket från person till person. Vanliga symtom är hög feber, allmän sjukdomskänsla, diarré och magont. Men man kan också bära på bakterien utan att ha några besvär. Hälften av alla som drabbas blir bakteriefria inom två veckor, men ofta har man bakterien i avföringen i två till fem veckor. För det mesta läker sjukdomen snabbt. Det är viktigt att dricka mycket och ersätta den vätska kroppen förlorar. Sjukdomen behöver sällan behandlas med antibiotika.

Ungefär 7 000 personer smittas av campylobakter varje år enligt rapporter till svenska smittskyddsinstitutet. En dryg tredjedel av dessa smittas i landet. Förmodligen är det ännu fler som smittas, alla söker inte sjukvård.

Det viktigaste för att förebygga sjukdomen är noggrann hygien när man hanterar och lagar mat, till exempel bör kött vara genomstekt.


Vi blev bjudna på hjort i lördags kväll.... Febern stämmer, magont stämmer och diarré stämmer.... Kan det bli mer jackpot?

Så idag har menyn bestått av lite, lite naturell yoghurt med socker, soppa där jag silade bort allt det goda :-( och vätskeersättningen. Ska ta mig ett par ostkex nu, jag vet - det låter helskumt. Men har läst mig till att sött och salt är bra att få i sig, så jag testar. Kan ju bara gå åt skogen.

Hoppas jag snart är på benen och kan börja scrapa igen! Saknar det något otroligt!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0